Köpvillkor Blackballoon AB (556878-8342)
Vår målsättning är att ge Dig som kund en trygg och professionell service. Nedan följer våra köpvillkor. Vid frågor och synpunkter kontakta gärna vår kundservice.
Pris
Samtliga priser är angivna i SEK inkl 25% moms. Blackballoon förbehåller sig rätten av att genomföra prisändringar och reserverar sig för eventuella feltryck samt slutförsäljning.
Produkter
Notera att alla våra produkter i princip är handgjorda. Det innebär att alla mått, färger, finish och utseende skiljer sig åt. Detta är en del av charmen med våra produkter. Observera därför att avvikelser härledda till utseende på bilder kan förekomma.
Skötsel av produkterna ansvar du som kund för. Tänk på att urnor av marockansk keramik kan läcka. Se till att testa hur just din vas klarar att hålla ex vatten. Använd annars ett glas eller liknande som du sätter ned i urnan. Tänk på att bambumöbler från Tine K är obehandlad bambu och dessa är extra känsliga för miljöpåverkan. De tåler inte för mycket fukt och kan behöva ytbehandlas. Små svarta prickar och mögelsporer kan sätta sig på möblerna om dessa omges av för mycket fukt. För att få bort detta kan du skura ned alternativt använda ett fint sandpapper för att få bort a greppen. Se sedan till att dina möbler få stå torrt och torka ut ordentligt.
Åldersgräns
För att få handla i vår webbutik krävs att Du innehar en ålder på 18 år. Är du yngre än 18 år krävs målsmans godkännande.
Beställning
Det finns inget minsta beställningsvärde. Alla beställningar är välkomna.
En beställning är genomförd när Du erhållit en e-postad orderbekräftelse av Blackballoon. Orderbekräftelsen genereras automatisk vilket kan medföra ev. fel i ex lagersaldo, leveranstid eller liknande. Vid reserverar oss för avvikelser avseende orderbekräftelsen vilket innebär att Blackballoon förbehåller sig rätten att korrigera detta i efterhand. Om en vara ej kan levereras kontaktas du direkt via e-mail eller telefon.
Avbeställning av en order kan göras till vår kundservice ända fram till dess att varan har skickats. Observera att leveranstiden på bambumöbler kan dra ut på tiden och då går det bra att avboka ordern fram till er leverans har skickats.
Om produkten i leveranstiden anges som Beställningsvara, innebär detta att vi inte har produkten i lager. Vi tar då hem produkten enkom för Dig då Du gör Din beställning. Leveranstiden anges som beräknad leveranstid och meddelas dig per mail, observera att leveranstiden varierad mellan olika produkter och vi meddelar dig beräknad leveranstid. Leveranstiden kan variera stort ffa gällande bambumöbler. OBS, speciella regler gäller för leveranstid av bambu. Tyvärr utgår ingen ersättning då det just är beräknade leveranstider. Ingen ersättning utgår för ändring av den beräknade leveranstiden. Bambumöblerna tillverkas för hand i Vietnam och det är en lång tillverkningsprocess pga att bambun kräver lång torktid. Först när vår leverantör får sina containrar vet man vad som kommer och antalet (även om de är lovade ex 100 fåtöljer av tillverkaren så kommer kanske bara 50st). Vår leverantör skickar sedan ut i tur o ordning utifrån beställningar. Inte förrän leverantören är redo att skicka ut möblerna kan vi ge en mer exakt leveranstid. Detta är givetvis inget optimalt läge men något som vi och våra kunder måste anpassa oss till. Vi anger därför aldrig en garanterad leveranstid.
Leveransvillkor
Leveranstid
Leveranstiden är alltid 2-3 arbetsdagar från Blackballoon avseende lagervaror. När leveranstid anges med dagar eller veckor är dessa ungefärliga och avser arbetsdagar. Vid mer än 7 arbetsdagars försening kontaktas du för ny leveranstid.
Vi reserverar oss för oförutsedda förseningar i leveranser som beror på våra leverantörer eller postgången. Ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar.
Leveranstiden kan variera stort ffa gällande bambumöbler. OBS, speciella regler gäller för leveranstid av bambu. Tyvärr utgår ingen ersättning då det just är beräknade leveranstider. Ingen ersättning utgår för ändring av den beräknade leveranstiden. Bambumöblerna tillverkas för hand i Vietnam och det är en lång tillverkningsprocess pga att bambun kräver lång torktid. Först när vår leverantör får sina containrar vet man vad som kommer och antalet (även om de är lovade ex 100 fåtöljer av tillverkaren så kommer kanske bara 50st). Vår leverantör skickar sedan ut i tur o ordning utifrån beställningar. Inte förrän leverantören är redo att skicka ut möblerna kan vi ge en mer exakt leveranstid. Detta är givetvis inget optimalt läge men något som vi och våra kunder måste anpassa oss till. Vi anger därför aldrig en garanterad leveranstid.
Fraktsätt
Inom Sverige skickar Blackballoon dina varor med DHL eller Posten AB. Alla leveranser till ombud SMS-aviseras, var därför noggrann när du anger ditt mobilnummmer. När Du fått en avisering via SMS, brev eller via e-post finns Ditt paket att hämtas ut hos anvisat ombud. Ta med Dig sändningsnumret, ev. PIN-kod samt Din legitimation. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar därefter skickas paket tillbaka till Blackballoon, läs mer om detta under outlösta paket.
Vid köp för 1200 kr eller mer levereras dina varor fraktfritt till ombud i Sverige.
Till Ombud 69 kr
Hämta hos Blackballoon 0 kr
Mindre varor som kan skickas med Posten varubrev, skickas hem till dig. Om paketet är för stort för din brevlåda kommer du att få en avi alt ett brev från Posten om var ditt paket finns att hämtas.
Till Ombud 69 kr – Leverans sker till ett ombud nära Dig. Det är DHLs system som väljer vilket ombud som ligger närmst dig, utifrån ditt postnummer.
Leveranser av tyngre och skrymmande paket levereras direkt hem till dig med DHL. Leveransen sker helgfria vardagar under dagtid och du blir aviserad om leveransdag samt tidsintervall som du behöver vara tillgänglig för att mottaga leveransen. Om du skulle missa mottagande av leveransen kan DHL köra ut det till dig igen, det tillkommer då en kostnad på 150 SEK till fraktbolaget som faktureras via Blackballoon.
Hämta hos Blackballoon 0 kr – Du har möjlighet att kostnadsfritt själv hämta ditt paket hos Blackballoon. Om Du väljer detta fraktsätt, kontaktar vi Dig för att komma överens om en tid för avhämtning som passar båda parter. Observera dock att paketet måste hämtas inom 30 dagar (från den dag då du fått meddelande att varorna finns klara att hämtas), annars hanteras detta som ett outhämtat paket.
Observera att i samband med kamapnjer kan ibland frakt exkl vid köpet, detta tillkommer då när varorna skickas till dig. Fraktgränsen är ALLTID 1200 kr för fraktfritt.
Observera att vissa möbler levereras direkt från leverantören, dessa paket skickas med UPS eller DHL och fraktbolaget aviserar dig innan paketet levereras hem till dig
Blackballoon debiterar 400 kr för outlösta paket för att täcka våra frakt- och expedieringskostnader. Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen.
Betalningsvillkor
Hos Blackballoon kan Du alltid känna att du betalar tryggt, enkelt & säkert!Du kan välja att betala med Faktura, Konto, Delbetalning, Kort samt med din Internetbank via Klarna Checkout.
Att handla hos Blackballoon är enkelt & smidigt
Första gången du handlar via Klarna måste du knappa in alla dina uppgifter, därefter känner Klarna igen dig (oavsett om du handlat hos Blackballoon tidigare eller i en annan shop som har Klarna checkout). Vid nästa köp i kassan knappar du bara in din e-post och din postkod och automatiskt fyller Klarna i dina uppgifter i kassan.
Ditt köp genomförs tryggt och säkert hos Blackballoon.
Vårt fokus är att du ska känna dig trygg och säker när du handlar hos Blackballoon. Det betyder bland annat att du alltid får dina varor först och betalar sen – oavsett vilket betalningssätt du väljer. När du genomför ett köp hos Blackballoon skapas automatiskt en faktura (utan avgift) hos Klarna. Om du inte vill betala med faktura, väljer du ett annat betalalternativ som passar dig; delbetalning (Klarna konto), kortbetalning eller direktbetalning.
Faktura
Fakturan skickas via mail till dig. Har du tagit emot dina varor men saknar fakturan ber vi dig kontakta Klarnas kundservice +46 (0)8 – 120 120 10, så skickar Klarna en ny faktura. Du har automatiskt 14 dagar på dig att betala från det att varorna skickas från Blackballoon. Du kan själv flytta fram förfallodatumet på din originalfaktura med 10 dagar hos Klarna. Du loggar in på Klarnas hemsida och fyller i fakturans OCR- / Fakturanummer och ditt personnummer.
Delbetalning
Med Klarna delbetalning väljer du själv hur mycket du betalar varje månad. Har du handlat i flera olika butiker med Klarna Delbetalning/Klarna Konto samlas dina köp på en och samma faktura. Du får hemskickat ett kontoavtal, därefter skickas sedan din första faktura till dig. Den betalar du i slutet av nästkommande månad, ex. handla i januari, betala i slutet av februari. Därefter kommer dina kommande fakturor med betalningsvillkor i slutet av varje månad. Du kan själv styra hur mycket du vill betala på din faktura. På din kontofaktura vid raden ”Betala lägst” hittar du vilket belopp du som lägst kan betala. Skulle du vilja betala hela beloppet på en gång går det alldeles utmärkt. Då avslutas ditt konto automatiskt hos Klarna.
Klarna Konto
Med Klarna Konto samlar du alla dina köp på en enda samlingsfaktura. Den första kontofakturan skickas till dig via post månaden efter du lagt ditt köp. Kommande kontofakturor skickas alltid i mitten av månaden med ett förfallodatum i slutet mellan den 28e och den 30e. Med Klarna konto kan du även delbetala dina köp på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. I Klarna Konto ingår även våra kampanjer (t.ex. “Köp nu – Betala i februari”). Genom att välja en kampanj kan du skjuta upp din betalning och sedan betala hela beloppet när du tar emot fakturan för den månaden du valt.
Alla kampanjer är helt räntefria och den enda kostnad som tillkommer vid detta alternativ är en avgift om 29,00 SEK.
Bestämmer du dig för att returnera hela eller delar av din beställning ska du självklart inte betala för dessa varor. Genom att logga in på Klarnas hemsida kan du flytta fram fakturans förfallodatum med tio dagar, så att Blackballoon hinner ta emot returen och registrera den. Där kan du även kontrollera när returen har registrerats genom att hämta en uppdaterad version av din faktura. Du loggar in genom att fylla i ditt OCR- / Fakturanummer och personnummer.
Skulle returen inte ha registrerats när det nya förfallodatumet närmar sig ber vi dig att kontakta Klarnas kundservice +46 (0)8 – 120 120 10, så hjälper de vidare.
Kortbetalning
Du kan även välja att betala med kortbetalning via Klarna Checkout. Du kan välja mellan VISA och Mastercard.
Direktbetalning/Internetbetalning
Direktbetalning är ett betalningsalternativ där du som Kund skickas till din banks inloggningssida. Här krävs verifiering på sedvanligt sätt. Uppgifter om betalningsmottagare och belopp är redan ifyllda och du väljer bara vilket konto för att genomföra betalningen och godkänner sedan denna. Direktbetalning fungerar för dig som har internetbank hos Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank.
Min faktura vid retur
Logga in på ”Mina sidor” hos Klarna. När du har gjort en retur korrigerar du själv beloppet på fakturan och betalar enbart för de varor du har valt att behålla. Det skickas ingen uppdaterad faktura när returen har blivit registrerad.
Om du nyttjar den returfraktsedel som finns med i ditt paket tillkommer från 99 kr för returfrakten i samband med att returen registreras, som ska betalas in på fakturan. Du tar enkelt reda på om returfrakt har tillkommit genom att hämta en uppdaterad version av din faktura genom att logga in på Klarnas hemsida och fylla i fakturans OCR- / Fakturanummer och ditt personnummer. Om du kommer att bli återbetalad för varor du skickat tillbaka, skickas ett automatiskt återbetalningsmail till dig och i detta fyller du sedan i dina återbetalningsuppgifter via Klarnas formulär tillsammans med det tillhörande ärendenumret. Som längst kan det dröja upp till 15 dagar innan pengarna syns på ditt konto igen.
Kan jag flytta fram förfallodatumet på min originalfaktura?
Det går bra att flytta fram förfallodatumet på din originalfaktura med tio dagar när du handlat genom Klarna faktura. Du förlänger enkelt
förfallodatumet genom att logga in via Klarnas hemsida. Du kan logga in genom att fylla i fakturans OCR- / Fakturanummer och ditt personnummer.
Byten, returer & reklamationer
Vid returer är du som kund ansvarig för att varan kommer till fram oss samt att den är oskadad vid leveransen. Vi rekommenderar därför dig att emballera varan väl samt att skicka varan med spårbarhet. Om varan skulle skadas eller komma bort kan vi begära ersättning av fraktbolaget om varan varit välpacketerad samt skickad med spårbarhet. I annat fall sker returer på egen risk. I ditt paket finns en medföljande returfraktsedel (från 99 kr) som du kan nyttja vid retur, då korrigeras betalningen av denna vid vår hantering av din retur. Observera att vid beställningar av möbler, krukor och lampor skickas inte en returfraktsedel med i paketet automatiskt. Kontakta vår kundservice för returfraktsedel samt prisuppgift om denna.
Öppet köp
Du har alltid 14 dagars öppet köp från det att varorna mottagits. Du kan i lugn och ro känna efter hemma om du är nöjd med dina varor. Ångerrätten vid öppet köp gäller endast om produkten returneras i originalförpackning med tillhörande skyddsemballage samt i väsentligt oförändrat skick. Självklart får förpackningen brytas och produkten varsamt testas. Vid ångerrätt av hela ordern återbetalas hela köpet inklusive eventuella fraktavgifter. Vid ångerrätt av delar av ordern återbetalas du för varan du returnerar. Du står själv för din returfrakt tillbaka till oss. Du kan köpa en retursedel av Blackballoon (från 99 kr), då korrigeras betalningen av detta vi hanteringen av din retur.
Byte
Om du önskar byta din vara ber vi dig returnera din beställning och lägga en ny.
Reklamationer
Om Din vara är felaktig, skadad eller på något sätt defekt eller felexpedierad, vänligen kontakta vår kundservice via mail: kundservice@blackballoon.se, omedelbart så att vi kan åtgärda felet. Felaktig eller skadad vara ska reklameras senast inom fem (5) dagar, från mottagandet av paketet. I mailet skriver du ditt ordernummer, anledning till reklamationen samt bifogar bild, både på varan du önskar reklamera samt på emballaget. Observera att du inte kan slänga varken skadat gods eller emballage om du har en reklamation, innan vi har hanterat reklamationen klart. Detta pga att fraktbolagen ofta kräver in såväl bilder som emballage och gods vid transportskador eller liknande. Vid återsändelse av en reklamerad vara står vi för frakten och eventuell ersättningsleverans av en ny vara. Varan ska återsändas väl emballerad och i sin originalförpackning. Så snart vi mottagit varan för granskning försöker vi lösa det på bästa sätt för dig. Observera att vi ibland behöver kontakta vår leverantör för vidare instruktioner. Enligt Konsumentköplagen har Du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att Du har tagit emot varan. Blackballoon tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt.
Returfraktsedel
Priset för en förbetald returfraktsedel (retur och expeditionsavgift) är från 99kr, vilken korrigeras i samband med mottagandet och hantering av returen. I ditt paket finner du en retursedel som du fyller i enligt instruktionerna om du vill byta, reklamera eller returnera en vara. Du får även med en förbetald returfraktsedel. Packa varorna väl och klistra på retursedeln och lämna returen hos närmsta DHL ombud. Vi rekommenderar att du använder den förbetalda returfraktsedeln vi bifogat. Då har vi ett spårningsnummer på försändelsen. Du ansvarar för att varan säkert kommer åter till Blackballoon, varor som inte kommit fram återbetalas ej.
Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.
Vill du på egen hand returnera en vara skickar du paketet till nedan adress.
Returadress:
Blackballoon AB
Geijersvägen 2b
137 70 Dalarö
Retur av beställningsvaror
Vid returer av beställningsvaror då vi tagit hem en produkt enkom för Dig gäller öppet köp. Dock är det viktigt att notera att hemtagningskostnaden från leverantören och vidare frakten till Dig, kommer att faktureras dig, om Du ångrar Ditt köp. Returkostnaden till Blackballoon ansvarar Du som kund också för. Detta är viktigt att tänka på vid beställning av större möbler från oss, då frakten kan vara dyr vid tunga och skrymmande varor. Detta innebär att fri leverans över 1 200 kr ej gäller om Du ångrar Ditt köp.
Återbetalning
Efter mottagande av din retur, granskar vi varan samt återbetalar/krediterar ditt kort/faktura. Du erhåller ett mail kring returhanteringen, information om återbetalning samt ev uppdatering av en ny faktura. Vi hanterar och administrerar returer löpande, med en hanteringstid på 5-10 dagar. Enligt distanshandelslagen har Blackballoon krav att återbetalning ska ske inom 30 dagar.
Sekretess, säkerhet & personuppgifter
När Du genomför Din beställning hos Blackballoon uppger Du Dina personuppgifter, vilka innefattar namn, adress och telefonnummer. Vid registrering av Dina personuppgifter och beställningen godkänner Du samtidigt att Blackballoon lagrar och använder Dina uppgifter för att fullfölja vårt åtagandet som vi har gentemot Dig. Blackballoon kommer inte att lämna ut Dina personuppgifter till tredje part. Blackballoon dokumenterar även all kommunikation som vi har med Dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som Du förväntar Dig av oss.
Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har Du rätt att erhålla de uppgifter som Blackballoon har registrerat om Dig som kund. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan Du begära att denna rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post: kundsevice@blackballoon.se.
Order from other countries
Delivery is possible for all countries. If you would like delivery to any country other than below, please contact us, kundsevice@blackballoon.se, for information about shipping cost. If you would like to order furniture or lamps please contact us,kundsevice@blackballoon.se, before you place your order just to get the right shipping cost. On return you are responsible for the return. Considered using a traceable shipping method and that the goods are well packaged and original packaging remains. You are responsible for the product being complete when it arrives.
Payment details
Possible payment methods for international shipments is Online Payment (VISA, MasterCard) and prepayment.
Prepayment – pay the total sum of the order to accountnumber 684-6588. Name of the bank: SEB, Address: Box 1333, Helsingborg
SWIFTcode: ESSESESS, IBANnumber: SE5050000000056091060384
Citizens in the EU always pay Swedish VAT. Individuals outside the EU do not pay Swedish VAT. All prices at the page that is shown, including Swedish VAT. (VAT will be deducted at checkout shopping cart after selecting the country).
Shipping to Norway: You do not pay any Swedish VAT. Custom duty will be added. For specific information please refer to the Norwegian Customs www.toll.no. Norwegian VAT will also be added, it is charged up after the event of Tollpost Globe.
Companies never pay Swedish tax for exports. We do need your VAT number in order to export. Let us know your VAT number so we make a refund of VAT.
Under Swedish law we are obliged to declare export and therefore never send items as ”gifts,” reduced-order value or as an anonymous sender.
Delivery details
Delivery is possible for all countries. If you would like delivery to any country other than below, please contact us, kundsevice@blackballoon.se, for information about shipping cost. If you would like to order furniture, lamps or other big items please contact us, kundsevice@blackballoon.se, before you place your order to get the right shippingcost. There are two different shippingcosts. The lower price is for shipping small things (like scarfs, jewellery and cushion covers) as letters.
Denmark (except the Faroe Islands and Greenland) | 99/250 SEK |
Finland | 99/250 SEK |
France | 99/325 SEK |
Germany | 99/325 SEK |
Italy | 99/325 SEK |
Netherlands | 99/325 SEK |
Norway | 125/325 SEK (exkl. VAT) |
Italy | 99/325 SEK |
Spain | 99/325 SEK |
Switzerland | 99/325 SEK |
United Kingdom | 99/325 SEK |
Åland | 99/200 SEK (exkl. VAT) |
Reservationer
Blackballoon förbehåller sig för eventuella fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga produkter i sortimentet. Alla bilder skall ses som illustrationer, och vi kan ej garantera att varans exakta utseende återges.Vi garanterar inte att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende eller dess färg. Angivna storlekar är ungefärliga. Storlekarna kan skilja sig åt mellan olika produkter då de flesta av våra produkter är tillverkade för hand. Kontakta gärna Blackballoons kundservice, via telefon eller e-post, om Du är osäker på hur färgerna och nyanserna av våra varor visas så hjälper vi gärna till att förklara på bästa sätt via telefon eller eventuellt med detaljerade bilder.
Blackballoon reserverar sig för eventuella skrivfel och ändringar av tekniska data som är utanför vår kontroll.
Force Majeure
Vid force majeure är Blackballoon befriade från att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om en underlåtenhet har sin grund i sk befriande omständigheter, enligt nedan samt om omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.
Tvist
Vid en eventuell tvist med kund följer Blackballoon ARN:s rekommendationer.