fbpx
Laddar varukorg...
Varukorg Kassan
Totalt:

Frågor & Svar

Här hittar du svaren på vanliga frågor!

Vem kan handla?

Alla beställningar är välkomna, av både privatpersoner och företag. Du måste dock vara 18 år för att handla hos Blackballoon.

Vad innebär förköp?

Under kategorin KOMMANDE kan du se varor som är på väg in till butiken, det är varor som tillfälligt är slut eller som vi beställt och på väg in till oss. Under varje produkt ser du beräknad leveranstid. I den här kategorin kan du förköpa en vara. Du lägger din beställning som vanligt och så snart vi har fått in varan/varorna i butiken så skickas dessa till dig. I samband med att vi skickar varorna aktiveras din faktura om du väljer att betala med kort kommer pengarna att dras i samband med din beställning. Om du i ett och samma köp väljer varor som både finns hemma i lager och varor som är förköp skickas alla varor till dig när samtliga är i lager. Om du önskar delad leverans, ber vi dig lägga två beställningar; en på de varor som finns i lager och en på de varor som förköpes.

Jag vill handla från ett företag - hur gör jag?

Om du vill handla från ett företag klickar du på länken FÖRETAG i kassan. Du kommer till en kassa anpassad för företag. Här kan du betala via Paypal eller Förskottsbetalning. Vill du lägga en större bestllning, såsom julklappar eller liknande , vänligen kontakta oss via vår kundservice så hjälper vi dig.

Är det säkert att betala med kort?

Blackballoon använder sig av Klarna Checkout som som har en säker och trygg certifierad betalväxel. När Du gör Ditt köp hos Blackballoon sker det direkt hos Klarna, vilket innebär att Blackballoon inte hanterar Ditt betalkorts uppgifter. Uppgifterna skickas säkert krypterat med SSL. Klarna lagrar sedan Dina uppgifter säkert på sina servrar.

Hur packas varorna?

Blackballoon packar alla varor mycket noggrant med bubbelplast och annat stötdämpande material i transportsäkra kartonger, wellpapp och wellpåsar. Alla kartonger som innehåller glas, porslin eller keramik markeras med väl synliga ”FRAGILE” symboler.

Hur lång tid tar det innan jag får mina varor?

Beräknad leveranstid är ca 2-3 arbetsdagar för lagervaror. För beställningsvaror återkommer vi med beräknad leveranstid. Under varje produkt kan du se om varan finns i lager. Om produkten är lagervara eller beställningsvara anges på produktsidan. Vid beställning av flera produkter med olika leveranstider sampackas din order och allt skickas när samtliga produkter finns för leverans.

Kan jag spåra mitt paket?

I ditt leveransbesked har du fått en länk med ditt sändningsnummer. Genom att klicka på länken kan du se ditt spårningsnummer. Ofta finns det två nummer; ett för din leverans (DHL Servicepoint, DHL Stycke, DHL Paket) samt ett nummer för en eventuell returfrakt, denna retur kallas då DHL Servicepoint Retur. Under rubriken tjänst på sidan finns info om vilken leveranstjänst som gäller för aktuellt spårningsnumret. Välj spårningnummer genom att klicka på någon av länkarna längst ner på sidan. Du kan sedan logga in på DHL Servicepoint alternativt Posten för att se status på samt följa din sändning. Har Du svårt att hitta spårnigsnummer eller annat problem vänligen kontakta Blackballoons kundservice.

Har Blackballoon en fysisk butik?

Blackballoon har ingen fysisk butik. I våra lokaler har vi ett showroom som vi öppnar upp för besök och försäljning några gånger per år.. Håll utkik via vårt nyhetsbrev alternativt via vår Facebooksida för info om ”öppet showroom”.

Kan jag beställa från andra länder?

Vi levererar gärna till andra länder. Om du vill handla från ett annat land klickar du på länken FÖRETAG/INTERNATIONAL ORDER i kassan. Du kommer till en kassa anpassad för utlandsköp. Här kan du betala via Paypal eller Förskottsbetalning.För möbler, lampor och större varor vänligen kontakta oss för att få korrekta prisuppgifter för frakt. Mer information om att handla från andra länder.

Vad kostar frakten?

Fri frakt vid beställning över 1 200 kr inom Sverige.

Fraktavgifter:
Till ombud 69 kr
Hämta varorna själv 0 kr

Hur skickas varorna?

Blackballoon skickar varor med DHL eller Posten. Du kan välja att få paketet skickat till ett Ombud eller till Jobbet. Välj det leveranssätt som passar Dig bäst när Du kommer till kassan, innan Du bekräftar köpet. Alla leveranser till ombud SMS-aviseras, var därför noggrann när du anger ditt mobilnummmer. När Du fått en avisering via SMS, brev eller via e-post finns Ditt paket att hämtas ut hos anvisat ombud. Ta med Dig sändningsnumret, ev. PIN-kod samt Din legitimation. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar därefter skickas paket tillbaka till Blackballoon, läs mer om detta under oulösta paket.

DHL Ombud – Leverans med DHL sker till ett ombud nära Dig. Det är DHLs system som väljer vilket ombud som ligger närmst dig, utifrån ditt postnummer. Leveranser av tyngre och skrymmande paket levereras direkt hem till dig med DHL. Leveransen sker helgfria vardagar under dagtid och du blir aviserad om leveransdag samt tidsintervall som du behöver vara tillgänglig för att mottaga leveransen. Om du skulle missa mottagande av leveransen kan DHL köra ut det till dig igen, det tillkommer då en kostnad på 150 SEK till fraktbolaget som faktureras via Blackballoon.

Posten AB – Varubrev – Mindre paket och brev skickas per automatik med Posten Varubrev klass 1 hem till dig. Om paketet är för stort för din brevlåda får du en avisering om var du kan hämta ditt paket.

Hämta hos Blackballoon – Du har möjlighet att kostnadsfritt själv hämta ditt paket hos Blackballoon. Om Du väljer detta fraktsätt, kontaktar vi Dig för att komma överens om en tid för avhämtning som passar båda parter.

Är det säkert att handla på nätet?

Klarna är det säkraste och enklaste sättet att handla med på nätet. Du behöver aldrig uppge känslig information utan bara sådan du kan utantill för att handla. Handlar du med en butik som har Klarna vet du att e-butiken är godkänd och går att lita på. Om du väljer Klarna faktura eller konto får du dina varor först och betalar sen. Då kan du vara säker på att inte betala för något som du inte fått. Blackballoon tycker att trygghet & säkerthet är viktigt både för dig som kund men också för oss som säljare, därför arbetar vi endast med seriösa aktörer inom vår bransch.

Vad kostar faktura?

Blackballoon har ingen fakturaavgift. Det är kostnadsfritt att handla med faktura.

”Klarna konto” kostar 29 kr/månad i avi-avgift samt överenskommet belopp (minst 50 kr/mån) att betala varje månad.

Kan jag flytta fram förfallodatumet på min originalfaktura?

Det går jättebra att flytta fram förfallodatumet på din originalfaktura med tio dagar när du handlat genom Klarna faktura. Du förlänger enkelt
förfallodatumet genom att logga in via Klarnas hemsida. Du kan logga in genom att fylla i fakturans OCR- / Fakturanummer samt ditt personnummer.

Vid direkta frågor som rör din betalning, vänligen kontakta Klarnas kundservice via telefon 08-120 120 80 alt på Klarna hemsida.

Kan jag betala via faktura?

Första gången du handlar via Klarna Checkout måste du knappa in alla dina uppgifter, därefter känner Klarna igen dig (oavsett om du handlat hos Blackballoon tidigare eller i en annan shop som har Klarna checkout). Vid nästa köp i kassan knappar du bara in din e-post och din postkod och automatiskt fyller Klarna i dina uppgifter i kassan. När du genomför ett köp hos Blackballoon skapas automatiskt en faktura (utan avgift) hos Klarna. Fakturan aktiveras i samband med att dina varor skickas till dig. Från det att fakturan aktiverats har du 14 dagar på dig att betala denna.

Hur packas varorna?

Blackballoon packar alla varor mycket noggrant med bubbelplast och annat stötdämpande material i transportsäkra kartonger, wellpapp och wellpåsar. Alla kartonger som innehåller glas, porslin eller keramik markeras med väl synliga ”FRAGILE” symboler.

Har jag öppet köp?

Du har alltid 14 dagars öppet köp från det att varorna mottagits. Du kan i lugn och ro känna efter hemma om du är nöjd med dina varor. Ångerrätten vid öppet köp gäller endast om produkten returneras i originalförpackning med tillhörande skyddsemballage samt i väsentligt oförändrat skick. Självklart får förpackningen brytas och produkten varsamt testas. Vid ångerrätt av hela ordern återbetalas hela köpet inklusive eventuella fraktavgifter. Vid ångerrätt av delar av ordern återbetalas du för varan du returnerar. Du står själv för din returfrakt tillbaka till oss. I paketet finns en medföljande returfraktsedel (69 kr) som du kan nyttja, då korrigeras betalningen av denna vid hanteringen av din retur. Observera att våra returfraktsedlar ej gäller vid retur av möbler.

100 % nöjd kundgaranti innebär att om Du inte är helt nöjd med Ditt köp kan Du ångra dig, returnera varorna inom 14 dagar och få pengarna för varan tillbaka.

Hur reklamerar jag en vara?

Om Din vara är skadad, defekt eller felexpedierad, vänligen kontakta vår kundservice, omedelbart så att vi kan åtgärda felet. Felaktig eller skadad vara ska reklameras senast inom 5 dagar efter mottagandet. I mailet skriver du ditt ordernummer, anledning till reklamationen samt bifogar bild, både på varan du önskar reklamera samt på emballaget. Vid retur av en reklamerad vara står vi givetvis för frakten och eventuell ersättningsleverans av en ny vara. Varan ska återsändas välemballerad och i sin originalförpackning. Så snart vi mottagit varan för granskning försöker vi lösa det på bästa sätt för dig. Observera att vi ibland behöver kontakta vår leverantör för vidare instruktioner. Enligt Konsumentköplagen har Du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att Du har tagit emot varan. Blackballoon tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt.